Wat valt er eigenlijk bij mij te halen?

Je kunt pas (nieuwe) klanten aantrekken als je weet wat je eigenlijk verkoopt. Dat wist ik in theorie al wel, maar dat blijkt bij mij nu ook in de praktijk. Sinds ik een duidelijk verhaal heb komen de nieuwe klanten binnenrollen. Of ik nou op de kermis een praatje maak, online in contact ben of dat mensen via via bij mij terecht komen. De nieuwe klanten komen van alle kanten. Waarom? Omdat het nu duidelijk is wat er bij mij te halen valt. Ik vertel verder!

Weten waar je goed in bent, wat je belangrijk vindt en waar je energie van krijgt, dat is een ding. Hier dan uiteindelijk ook vorm aan kunnen geven en je geld mee kunnen, dat is een hele andere uitdaging. Ik had het eerste al heel lang duidelijk maar ik kwam telkens maar niet op een vorm om alles samen te brengen. Lucia heeft me deze zomer geholpen om die vorm te vinden en me dan ook volledig te focussen op die vorm. Dat heb ik gedaan en ik merk nu hoeveel het me in korte tijd al oplevert.

Ineens kwam alles bij elkaar. Ik wist al dat ik verhalen maken het allerleukst vind om te doen. Mijn ideale klant is een ondernemer die heel dicht bij zijn of haar bedrijf staat. Ik vind het heel belangrijk dat mensen kunnen uiten wie ze zijn en waarom ze doen wat ze doen en daar wil ik ze bij helpen. Verder vind ik vrijheid en vertrouwen heel belangrijk en hou ik ervan om mensen te verbinden. Dit alles bij elkaar opgeteld gaf ineens heel duidelijk weer wat ik zou kunnen bieden. Als het eenmaal helder is snap je niet waarom je het nog niet eerder helder had.

Ik maak bedrijfsverhalen. Ik interview ondernemers over hun waarom. Waarom zijn ze ooit gestart? Waarom vinden ze het zo belangrijk en waar staan ze voor? En waarom zou iedereen dat moeten weten? Ik heb de eerste opdrachten al binnen en het is zo ontzettend leuk om te doen. Dit brengt echt al mijn interesses, talent en mogelijkheden samen. En het geweldige is dat ik hiermee echt een verschil kan maken, want welke ondernemer heeft nou niet een sterk verhaal nodig? Ik kreeg laatst een appje van een van m’n klanten waarin ze vertelde dat ze de tranen in haar ogen had na het lezen van het verhaal dat ik voor haar maakte. Dat vind ik nou zo geweldig!

Nu ik dus eenmaal weet waar ik voor sta en wat ik concreet te bieden heb, kunnen ondernemers ook heel duidelijk kiezen of ik bij ze pas en of ze met me willen samenwerken. Ik heb sindsdien werkelijk alleen maar leuke klanten die helemaal op één lijn liggen met wat ik belangrijk vind. Ik werk met zoveel plezier en het lijkt ineens allemaal te stromen. Ik hoef niet keihard te werken om nieuwe klanten binnen te halen. Ik hoef alleen maar te laten zien waar ik voor sta en hoe ik ondernemers verder kan helpen. Alles valt op z’n plek.

Ik hoorde altijd al wel dat je eigenlijk in een zin zou moeten kunnen uitleggen wat je doet, want anders snap je het zelf nog niet. Daar geloof ik ook in, al vond ik het lastig te vinden wat dat dan was voor mij. Lucia heeft me dit helpen vinden. De vorm is duidelijk en nu moet ik snel weer aan de slag. Ik heb nog wat bedrijfsverhalen te schrijven.