Wat je kunt leren van kreeften

Iedere keer verbaas ik me er weer over. Tijdens coachsessies bespreek ik altijd met mijn klanten hoe ze ervoor staan. Niet alleen financieel of mentaal, nee, op alle vlakken van hun leven. Het antwoord is vaak eerst iets zoals ‘goed’ of ‘ik mag niet klagen’.

Als we dan dieper op de levensgebieden ingaan (het zijn er 8), dan gebeurt er altijd iets bijzonders. Er is namelijk vaak één gebied dat anders is dan de rest. Niet in positieve zin, de score daarop is namelijk veel lager.  En dan komt het…

Bij het zien van de score komt het verhaal. De ene keer een reden waarom de score zo laag is. Een andere keer een verontschuldiging of zelfs een verantwoording. Er zit in ieder geval altijd frustratie, stress of een ongemakkelijk gevoel bij.

Stress zorgt voor noodzaak

Eind januari had ik een intakegesprek met een nieuwe klant. Toen ze me belde was één van mijn eerste vragen: “Waar ben je gefrustreerd over? Waar heb je last van?” Daar kon ze niet gelijk op antwoorden. Toen we haar levensgebieden bespraken werd al heel snel duidelijk waar haar frustratie zit.

Ze is al jaren ondernemer, heeft een goedlopend bedrijf opgebouwd. De laatste tijd baalt ze ervan dat er veel gedoe is met haar medewerkers. Er wordt onderling geroddeld, haar medewerkers zijn niet collegiaal naar elkaar, gaan slecht met klanten om. Dit ziet ze ook terug in haar cijfers. Haar omzet van 2017 was een ramp.

Tijdens het gesprek voelde ik haar emotie. Ze was moe, overspoeld en had het gevoel dat ze faalde. Na ons gesprek feliciteerde ik haar. Niet omdat ze zo open was geweest.

Wil je weten waarom wel? Bekijk dan eens deze video.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *